Legislativní novinky 2022

Jak na největší legislativní změny pro e-shopy od roku 2014? Stáhněte si APEK materiál zdarma!

Jak správně prezentovat slevy na e-shopu? Na co si dát pozor, pokud internetový obchod zveřejňuje uživatelské recenze? Co že se to vlastně mění v oblasti reklamací? A co ty aktualizace, platební tlačítko, zasílání obchodních podmínek a další a další nová pravidla? Na všechny tyto otázky najdete jednoduché a přehledné odpovědi v materiálu, který připravila Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nabídla jej zdarma ke stažení pro všechny podnikatele v e-commerce.

APEK KLÍČOVÉ PRÁVNÍ NOVINKY PRO E-SHOPY 2022 KE STAŽENÍ ZDARMA

Největším strašákem jsou slevy

Slevy a slevové akce jsou jedním z nejdůležitějších marketingových nástrojů. Pro e-shopy i pro kamenné obchody. Bohužel, v minulosti jsme se mohli v některých případech setkat s takovými inzeráty, které slibovaly až šokující zvýhodnění. Jenže se často ukázalo, že slevy jsou odvozené od nereálných nebo jen přechodně zvednutých cen. Proto v rámci celé EU vzniklo nové pravidlo, které má za cíl takovým situacím zamezit.

Jak tedy správně nabízet na e-shopu zboží ve slevě? Základním pravidlem je, že sleva se počítá z nejnižší ceny, za jakou obchodník výrobek nabízel v předchozích 30 dnech. Má to různá drobná úskalí a upřesnění, ale ta teď může najít každý prodejce v APEK přehledu „Klíčové právní novinky pro e-shopy 2022“. V něm jsou kromě základní teorie také praktické příklady, na kterých lze nová pravidla snadno pochopit.

Uživatelské recenze raději ověřovat, v každém případě ale splnit informační povinnost

Zveřejňujete na svém internetovém obchodě recenze uživatelů? Pak musíte splnit novou informační povinnost. A jakou? To záleží na tom, jestli ověřujete pravost těchto hodnocení. Je to celkem jednoduché, klíč ke správnému nastavení najdete po stažení APEK přehledu „Klíčové právní novinky pro e-shopy 2022“.

Postup reklamací se mění – přidává nové odpovědnosti, ale také zlepšuje postup řešení pro obchodníky

Odpovědnost za vady a související reklamace, jejich správný průběh a vyřízení, to byla pro řadu prodávajících oblast plná nejasností i před aktuálními změnami. Proto je v APEK přehledu „Klíčové právní novinky pro e-shopy 2022“ celý proces jednoduše a přehledně zobrazen. A samozřejmě nechybí ani teorie a upozornění například na novou odpovědnost za digitální obsah zboží.

Obchodníci nesmí zapomenout správně popsat tlačítko v nákupním košíku a doplnit další úpravy

Z textu na tlačítku, které uzavírá proces objednávky a dává vzniknout kupní smlouvě, musí být jasné, že se po jeho použití zavazuje spotřebitel k platbě (za vybrané zboží). Zní to sice opravdu zvláštně, co by taky jiného mělo při objednání zboží následovat, ale je třeba toto nové pravidlo respektovat. Pozor si musí e-shopy dát také například na vkládání nevyžádaného zboží nebo služeb do nákupního košíku i na správné plnění informačních povinností. Zapomenout nesmí ani na zaslání obchodních podmínek, respektive znění kupní smlouvy, spotřebiteli v textové podobě. Je toho víc, ale všechny důležité novinky najdou e-shopaři v APEK přehledu „Klíčové právní novinky pro e-shopy 2022“.

Jsou tu ale i pozitiva – spotřebitel už jednoznačně nesmí zneužívat odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů

Zákonodárci si ale připravili tentokrát i pozitivní body pro obchodníky. Tím hlavním je náprava špatně implementované evropské směrnice. Nyní je tak už jasné, že spotřebitel nesmí zboží před odstoupením od kupní smlouvy do 14 dnů používat víc, než je nutné k vyzkoušení. Jednoduše se musí chovat, jako by byl v kamenném obchodě. Jinak má obchodník právo po něm požadovat náhradu za uvedení zboží do původního stavu. Také o tomto tématu najdou prodávající více informací v APEK přehledu „Klíčové právní novinky pro e-shopy 2022“.